Facebook baas Mark Zuckerberg maakt excuses voor het lekken van privacy gevoelige gegevens van Facebook gebruikers. Dit heeft hij via verschillende dagbladen en advertenties gecommuniceerd. Mark geeft aan dat hij als Facebook directeur verantwoordelijk is voor de bescherming van persoonlijke gegevens. Binnenkort moet hij opheldering geven aan het Europees parlement en het Amerikaans Congres.
Wat is er precies gebeurd?
Facebook ligt al sinds maart 2018 onder vuur. Toentertijd werd bekend gemaakt dat er persoonsgegevens van ongeveer 87 miljoen gebruikers zijn gebruikt, zonder dat zij hier vanaf wisten. Van deze 87 miljoen mensen zijn er ongeveer 90.000 met een Nederlandse nationaliteit.
Vanwege de grote hoeveelheid gegevens die zijn gelekt is dit het grootste datalek in de geschiedenis van het social media platform. De gegevens werden gebruikt voor advertenties met politieke doeleinden.
Wat voor gevolgen heeft dit voor de leiding?
Mark Zuckerberg is met 87% grootaandeelhouder van Facebook. Van opstappen is tot noch toe geen sprake. Hij heeft Facebook al vaker door kritieke toestanden weten te loodsen.
“Dit is een grote breuk in het vertrouwen van Facebook gebruikers”, gaf Mark Zuckerberg in een eerder stadium aan. “Ik maak oprechte excuses voor wat er gebeurd is en het spijt me ten zeerste. Met zoveel gebruikers hebben we de verantwoordelijkheid om secuur met de gegevens om te gaan. Als we dat niet kunnen, dan verdienen de mensen een beter platform”.
Nieuwe privacy instellingen op komst?
Facebook staat positief tegenover nieuwe privacy instellingen voor internet gebruikers. Hiermee kan de gebruiker zelf aangeven wat zij wél of niet kenbaar willen maken. De ontwikkeling van deze privacy instellingen zijn in Europa al in een verder gevorderd stadium. Dit in tegenstelling tot de rest van de wereld. Mark Zuckerberg hoopt dat deze ontwikkeling wereldwijd opgevolgd wordt.
Facebook zal in de komende tijd veel energie steken in het terugwinnen van het vertrouwen van de gebruikers. De opkomende concurrentie van kanalen zoals Snapchat en Instagram maken dit proces des te moeilijker. Toch blijft Mark Zuckerberg vertrouwen hebben in de toekomst van Facebook.
(Bron: Nu.nl.)